Kleurenwaaier zin of onzin

color

Kleurenwaaier zin of onzin?

Prikkelend vind ik het blog van Chris Ezerman op facebook, ik volg kleermaker Chris al lange tijd, hij inspireert mij met zijn passie voor stoffen, kleding, kleuren en vooral vakmanschap.

Mooi dat Chris een lans breekt voor het effect van kleur in kleding en het vak van de Imagoconsultant. Mijn ervaring is, dat de vooroordelen weg te nemen zijn door het effect bij de klant zelf aan te tonen en vooral ook door te kunnen laten zien waar de behoefte aan een bepaalde kleur vandaan komt, maar zeker nooit door iemand te zeggen dat bepaalde kleuren niet meer mogen. Dan sla je naar mijn idee als adviseur de plank volledig mis..

Natuurlijk zijn er mensen die niet open staan voor het ervaren van een kleureffect, het raakt dan vaak een te gevoelige snaar. Het lang koesteren van bepaalde kleuren is dan een veiligheid geworden, een houvast om bepaalde gevoelens te beschermen en ga daar dan maar eens aan plukken, dat roept weerstand op. Zo kan de behoefte om blauw structureel te dragen net zoveel veiligheid bieden als dat het incidenteel dragen van geel een afschuw kan opwerpen en stel je voor dat iemand zwart niet meer zou mogen dragen, dat kan bij sommige mensen de bodem onder hun zekerheid wegvagen. Het kan natuurlijk wel een eyeopener, om te laten zien wat zwart doet t.o.v. kleur, maar iemand moet er van binnen dan wel voor open kunnen staan.

Zelf zie ik wel beperkingen in een aantal typen kleurenwaaiers, want zoals die mevrouw in het blog van Chris terecht aangeeft, soms werken ze inderdaad beperkend en velen zijn ook verouderd. Het is daarom ook wel zinvol er achter te komen wat voor systeem een kleurstylist/ imagoconsulent hanteert en hoe zij daar in haar advies zelf mee omgaat. Een kleurenwaaier, paspoort etc, mag nooit en te nimmer als een beperking voelen, dan is het kleuradvies eerder verarmend dan verrijkend. Kleuren kunnen goed STAAN, maar moeten vooral goed VOELEN.

Een goed kleuradvies is breder dan alleen de buitenkant, het vraagt inzicht in de behoeften en vaak ook de geaardheid van de klant. Een diepere kennis van de werking en de betekenis van kleur is daarom voor elke consultant aan te raden, het maakt dat je buiten de hokjes leert kijken en de klanten niet alleen de kleuren meegeeft die ze nu als prettig ervaren, maar ook kunt laten zien hoe kleuren gevoelens kunnen ondersteunen en stappen vooruit in het leven kunnen beïnvloeden.

De waaier die Chris in zijn blog laat zien is wel een hele mooie, weinig consultants zullen die aan hun klant kunnen meegeven, want deze waaier vraagt veel inzicht en heeft een bijbehorend prijskaartje.  Marieke Blok van www.kleurkracht.nl is expert van dit prachtige Amerikaanse systeem. Het Nederlandse systeem dat de kracht van deze waaier evenaart is het 78 Color System van Regien Strategier en wel omdat dit systeem ook meerdere aspecten van kleur en persoonlijkheid in beeld brengt, die zowel het uiterlijk als de innerlijke behoeften weergeven en voeden. Geen waaier, maar een handzaam kleurcodepasje voor in je portefeuille, met een dijk aan informatie, een kaartje dat echt bij de klant hoort, goed voelt en zeker niet beperkend werkt of in hokjes duwt.

Hoezeer Lente, Zomer, Herfst en Winter aan de basis van ons vak blijft staan, we hebben tegenwoordig de kennis en de techniek om buiten die vier hokjes te kijken en ieder mens zijn eigen unieke kleurenpalet mee te geven, want iedereen heeft een eigen schoonheid en als je daar enigszins aan twijfelt, of ik heb je nieuwsgierig gemaakt, maak dan een afspraak met Imago Studio Ultramarijn www.studioultramarijn.nl , dan laat ik het je ervaren!